VEDENÍ LIDÍ A KOUČOVÁNÍ V KAŽDODENNÍ PRAXI

Autor
Haberleitner Elisabeth, Deistler Elisabeth, Ungvari Robert
Nakladatel
Grada
Vydáno
4/2009
Cena
Dostupnost na dotaz
VEDENÍ LIDÍ A KOUČOVÁNÍ V KAŽDODENNÍ PRAXI

Anotace

Vynikající knížka určená všem vedoucím pracovníkům ukazuje, jak úspěšně vést a rozvíjet podřízené pracovníky pomocí koučování. Publikace se stala bestsellerem v oblasti manažerské literatury v západní Evropě. Dozvíte se v ní, jak pomocí technik koučování napomáhat svým podřízeným spolupracovníkům k větší samostatnosti, jak je vést k zodpovědnosti a podnikatelskému myšlení. V knize se zároveň dočtete, jak získáte jako manažeři více prostoru pro své prioritní a strategické úkoly. Publikace je mimořádná v tom, že obsahuje velké množství ukázkových rozhovorů, koučovacích otázek, konkrétních příkladů a praktických poznámek k typickým situacím koučování. Dozvíte se, proč volit koučování a jaké jsou jeho přínosy, jak si vybudovat základní potřebné postoje a vztahy s podřízenými spolupracovníky, jak konkrétně využívat nástroje koučování, jako např. otázky, aktivní naslouchání, zacházení s chybami, zpětnou vazbu, mentální techniky a mnoho dalších, jaký je průběh koučovacího
procesu a co patří mezi nejčastější chyby a překážky úspěšného koučování. Knížka díky své velké praktičnosti, srozumitelnosti a čtivosti nabízí cenné rady pro každodenní vedení lidí.

Z obsahu

O autorech 11
Návod k použití 13
Předmluva k českému vydání 15
1. Proč koučovat? 17
1.1 Ekonomické vlivy 18
1.2 Moderní pracovník 19
1.3 Změna hodnot 21
1.4 Výzva pro vedoucího 22
2. Co přináší koučování? 25
2.1 Co přináší koučování pracovníkovi? 26
2.2 Co přináší koučování vedoucím? 26
2.3 Co přináší koučování firmě a zákazníkům? 27
3. Co rozumíme pod pojmem koučování? 29
3.1 Charakteristika koučování 32
3.2 Vedení a koučování 34
4. Základní přístupy koučování 41
Každý člověk je jedinečnou individualitou 42
Každý člověk vnímá svět jinak 42
Srovnání mechanistického a systemického myšlení 47
Komunikace ze systemického pohledu 49
Učení ze systemického pohledu 50
Problém je to, co někdo jako problém definuje 51
Lidé se mohou změnit pouze sami 51
Malé změny mohou mít velký dopad 54
Každá změna má svou cenu 55
Lidé jsou z principu "dokonalí", ne "neschopní" 55
Lidé mají sklon chovat se podle očekávání druhých 56
Každý člověk má v každém okamžiku prostor k jednání a je za sebe odpovědný 58
Prověřovat je dobré, důvěřovat je lepší 61
Každý člověk má základní potřebu získávat uznání 63
Změna je možná kdykoli 64
Za vším stojí dobré úmysly a konkrétní užitek 66
Každý ví, co je pro něj dobré 67
Myšlenky, pocity a skutky tvoří jednotu 68
5. Základní postoje 69
Empatie 71
Akceptování 72
Kongruence 72
Důvěra 74
Zájem o "svět" druhého 74
Co způsobují základní postoje 74
6. Nástroje 77
6.1 Vytváření vztahu 79
Raport 79
Sledujte kanály vnímání 80
Pozorujte řeč těla 81
Dbejte na to, jaký dojem sami děláte 83
Oslovujte pracovníka jménem 83
6.2 Otázky 83
Druhy otázek 86
Na co se kouč ptá? 94
Od problému k řešení 101
6.3 Aktivní naslouchání 102
Oční kontakt 103
Rušivé faktory 104
Podíl rozhovoru 104
Čas na odpověď aneb Chování v pauzách 104
Přitakání 105
Zrcadlení 106
Navázání na představy koučovaného 107
Kladení otázek 108
Je třeba mít jasno 112
Shrnutí 112
Zapisování a znázorňování 113
6.4 Metamodel jazyka 115
6.5 Informace 119
6.6 Sdělení vzájemných očekávání 120
6.7 Poskytování a přijímání zpětné vazby 123
6.8 Práce s emocemi 132
6.9 Zveřejnění 135
6.10 Z oběti tvůrcem 136
6.11 Přerámcování 139
6.12 Změna vzorce 143
6.13 Jak zacházet s chybami 145
6.14 Jak zacházet s návrhy řešení 148
Jak konstruktivně mluvit 152
6.15 Mentální techniky 155
Vizualizace 155
Zdrojový stav 157
Relaxační cvičení, které nám pomáhá uvědomit si vlastní zdroje 158
Vizualizace koučovacího rozhovoru 159
7. Průběh koučovacího procesu 161
7.1 Možné příležitosti k rozhovorům 164
7.2 Přehled 166
7.3 Příprava na koučovací rozhovor 167
Vhodné prostředí (setting) 169
7.4 Fáze I 171
Vyjasnění vztahu 171
Analýza současného stavu 173
7.5 Fáze II 176
Fantazie o budoucnosti 176
Cíl, dílčí cíl, první krok 177
7.6 Fáze III 179
Odstranění překážek 179
Aktivování zdrojů 181
7.7 Fáze IV 183
Realizace 183
Kontrola dosažení cíle 183
7.8 Zpracování 185
7.9 Příklady 189
Vedoucí není spokojena s chováním pracovnice 189
Vedoucí není spokojen s chováním pracovníka198
Pracovník přichází s problémem 203
Návštěva semináře - transfer 205
8. Z praxe 209
8.1 Pasti při koučování 210
Nerozhodný začátek 210
Rozhovor bez získání souhlasu 211
Příliš brzy přecházíme k cíli, případně k řešení 211
Bráníme sami sobě v ptaní (a naslouchání) tím, že myslíme, že "víme" 211
V otázkách nám brání to, že se cítíme dotčeni 212
Ignorování rušivých vlivů 213
Vystřílíme veškerou munici 214
Ptáme se na vlastní mapu 214
Točíme se v kruhu 215
Ping-pong 215
Necháme koučovaného uniknout 215
Společné fňukání 216
Sám kouč nemá jasno 216
Nejasný vztah mezi koučem a pracovníkem 216
Stanovujeme diagnózu 217
Výčitky 218
Nebereme problém vážně 218
Přesvědčování místo koučování 219
Dokoučovávání k věcem, které jsou pevně dané 219
Odvádění pozornosti, vytáčení, vyhýbání, cynismus 220
Vyslýchání 220
Pracovník nepřestává mluvit 221
Pracovník odpovídá velmi stroze 222
Pokušení: Bezmocnost 222
Pokušení: Odborník 222
Pokušení: Nekompetentnost 223
Pokušení: Hovory o ostatních 223
8.2 Vlastní postoje, které brání koučování 224
Na koučování není čas 224
Mluvit je lepší než se ptát 226
Všichni pracovníci jsou stejní 227
Co si pracovníci pomyslí, když najednou začnu koučovat? 227
To už přece dělám léta! 227
Hranice koučování 229
Než začnete koučovat 231
Příloha: Prohlubující informace 235
Práce s cíli 235
Motivace 238
Test motivátorů 242
Pygmalionský efekt 250
Možná řešení ke cvičení o metamodelu 253

O autorovi

Elisabeth Deistler
Vystudovala matematiku a logistiku. Vedle působení na různých pozicích v oblasti IT vystudovala ještě psychologii a pedagogiku. Po získání kvalifikace jako sociální a životní poradkyně a po absolvování dalšího vzdělávání (biofeedback, sugestopedie atd.) zahájila v roce 1998 samostatnou poradenskou činnost. Jako bývalá vrcholová sportovkyně se věnuje i sportovcům v oblasti mentálního tréninku a působí jako lektorka na vysoké škole. V roce 2003 založila ve Vídni poradenskou firmu E & E Entwicklung und Erfolg.
Elisabeth Deistler pracuje/pracovala mimo jiné pro: BP Austria, Bombardier Transportation, Felix Austria, Leica Geosystems Schweiz, Raiffeisenlandesbank, SAP Österreich, Siemens Österreich, TINA Vienna Transport Strategies.
Kontakt: e.deistler@aon.at, www.e-und-e.info
Elisabeth Haberleitner
Vystudovala francouzštinu a historii (učitelství) a zahraniční obchod na Wirtschaftsuniversität (Ekonomická univerzita) ve Vídni. V rámci manažerské činnosti v textilní firmě vybudovala pobočku v Německu. Po dalším vzdělávání (systemický koučink, firemní poradenství, bioenergetická terapie atd.) získávala zkušenosti v německé konzultační firmě. Od roku 1995 působí jako samostatný kouč, jako lektorka vyučuje na vysoké škole. V roce 2003 založila ve Vídni poradenskou firmu E & E Entwicklung und Erfolg.
Elisabeth Haberleitner pracuje/pracovala mimo jiné pro: ABB, AE & E, Agrana, Allianz, Bene Büromöbel, Bombardier Transportation, Borealis, Orkla Foods Int., Raiffeisenlandesbank, Reuters, Roche, Siemens Österreich, TNT Express.
Kontakt: e.haberleitner@aon.at, www.e-und-e.info
Robert Ungvari
Vystudoval elektromedicínu a získával zkušenosti v rakouském kabelářském průmyslu. Po absolvování dalšího vzdělávání (koučink a trénink, metodika her, outdoorový trénink, Whole Scale Change, NLP, alternativní medicína, Deeksha atd.) působil jako kouč v Institutu koučování pro manažery ve Vídni. Po založení Institutu pro komplexní firemní koučink v roce 2003 následovalo v roce 2006 založení společnosti create momentum ve Vídni.
Robert Ungvari pracuje/pracoval mimo jiné pro společnosti: Airest, Eskimo, Hewlett Packard, Iglo, Lafarge Perlmoser, Motorola, Raiffeisen Leasing, Sanova Pharma, SDS, Stora Enso Timber, T-Systems Austria, UC4 Software, Unilever.
Kontakt: robert@ungvari.com, www.createmomentum.at
Hlavní činnost autorů:
rozvoj manažerů;
vzdělávání v oblastech vedení, podpora, koučování, vedoucí jako kouč;
firemní rozvoj, tvorba vizí;
koučink pro jednotlivce i týmy;
sebeřízení, zvládání konfliktů, mentální trénink;
vzdělávání koučů;
supervize.


Máte dotaz ke knize? Zavolejte nám a nebo využijte formulář.

Dotazy vám rádi zodpovíme na

Dotaz byl odeslán. Děkujeme!


Odesláním přijímáte naše Zásady o ochraně osobních údajů.
Kurzy, školení, firemní vzdělávání | SOVA STUDIO - vzdělávací agentura

500 - chyba je na naší straně

kontaktujte prosím našeho administrátora info@sovastudio.cz