ŘÍZENÍ JAKOSTI A OCHRANA SPOTŘEBITELE

Autor
Veber Jaromír a kolektiv
Nakladatel
Grada
Vydáno
11/2006
Cena
Dostupnost na dotaz
ŘÍZENÍ JAKOSTI A OCHRANA SPOTŘEBITELE

Anotace
Druhé, aktualizované vydání praktické publikace nabízí nejnovější poznatky z oblasti jakosti, řízení jakosti a ochrany spotřebitele. Kniha obsahuje přehled nejdůležitější legislativy jakosti a přístupů zabezpečování jakosti ve smyslu norem ISO 9000 a ve smyslu TQM. Přibližuje nástroje a metody řízení jakosti od nástrojů a metod univerzálního použití přes metody používané při plánování jakosti a metody pro monitorování a zlepšování procesů až po metody hodnocení jakosti. Na závěr naznačuje směry, kterými se bude management jakosti ubírat v nejbližším období. Velmi cenné a kvalifikované informace ocení manažeři a specialisté malých, středních i velkých podniků, které chtějí zlepšit kvalitu svých výrobků a služeb, popřípadě zavést některý ze standardních přístupů zabezpečování jakosti. Kniha je dále určena studentům vysokých škol a středních a vyšších odborných škol i pro použití ve výuce na středních odborných učilištích. Vedoucí autorského kolektivu je děkanem fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze.

Z obsahu

O autorech 11
Předmluva 7

1. ÚVOD DO JAKOSTI 13
1.1 Několik poznámek k historii jakosti 14
1.2 Pojetí jakosti (kvality) 19
1.2.1 Kvalita výrobku 22
1.2.2 Kvalita služby 25
1.2.3 Kvalita procesu 26
1.2.4 Kvalita firmy 28
1.2.5 Vybrané pojmy související s kvalitou 30
1.3 Důvody zájmu o jakost 32
Shrnutí 35
Otázky 35

2. ZÁKONNÉ A JINÉ POŽADAVKY 37
2.1 Ochrana spotřebitele 38
2.1.1 Ochrana spotřebitele v ČR 41
2.1.2 Právní úprava ochrany spotřebitele 41
2.2 Zvýšená ochrana před nebezpečnými výrobky 44
2.2.1 Právní úprava zvýšené ochrany před nebezpečnými výrobky 48
2.2.2 Dozorové orgány 55
2.3 Technická normalizace a metrologie 55
2.3.1 Technická normalizace 56
2.3.2 Metrologie 57
2.4 Některé další zákonné a dobrovolné aktivity 59
2.4.1 Akreditace 59
2.4.2 Označování a oceňování jakosti 60
Shrnutí 65
Otázky 66

3. ŘÍZENÍ JAKOSTI 67
3.1 Přístupy zabezpečování jakosti ve smyslu ISO 9000 72
3.1.1 Struktura norem ISO 9000 73
3.1.2 Řízení jakosti ve smyslu požadavků normy ISO 9001 74
3.1.3 Bezpečnost výrobků 107
3.1.4 Ekonomika a jakost 108
3.1.5 Shrnutí přístupů zabezpečování jakosti podle ISO 9000 109
3.2 Zabezpečování jakosti ve smyslu TQM 110
3.2.1 Leadership 113
3.2.2 Orientace na zákazníka 115
3.2.3 Zaměření na trvalé zlepšování 121
3.2.4 Důraz na priority a prevenci 127
3.2.5 Procesní přístup 130
3.2.6 Bezvadnost samozřejmostí 137
Shrnutí 140
Otázky 141

4. NÁSTROJE A METODY ŘÍZENÍ JAKOSTI 143
4.1 Nástroje a metody univerzálního použití 144
4.2 Metody používané při plánování jakosti 160
4.3 Metody používané pro monitorování a zlepšování procesů 164
4.4 Metody hodnocení jakosti 170
Shrnutí 173
Otázky 173

5. PERSPEKTIVY VÝVOJE PŘÍSTUPŮ 175
5.1 Další vývoj systémů řízení jakosti 176
5.1.1 Přístupy založené na požadavcích norem ISO 177
5.1.2 Total Quality Management, TQM 181
5.1.3 Některé další přístupy 183
5.2 Management environmentu, bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci 186
5.2.1 Environmentální management 186
5.2.2 Management bezpečnosti a ochrany zdraví při práci 189
5.2.3 Integrace systémů řízení jakosti, environmentu a bezpečnosti práce 191
Shrnutí 193
Otázky 194
Literatura a jiné prameny 195
Rejstřík 197

O autorovi
Ing. Marie Hůlová, CSc. (1950)
Odborná asistentka na katedře managementu VŠE v Praze. Zaměřuje se na oblast managementu kvality, environmentu a BOZP a na statistické metody v managementu kvality. Dlouholetá členka České společnosti pro jakost.

Ing. Helena Kořánová (1947)
Odborná asistentka na katedře managementu Fakulty podnikohospodářské v Praze. Dlouhodobě se zabývá problematikou kvality a ochranou spotřebitele. Je členkou lektorského sboru České společnosti pro jakost.

Ing. Alena Plášková, CSc. (1949)
Odborná asistentka na katedře managementu Vysoké školy ekonomické v Praze. Autorka publikací a učebních textů z managementu kvality, držitelka evropského a německého certifikátu Manažer kvality, národního certifikátu Manažer CAF. Členka České společnosti pro jakost a od roku 2001 její předsedkyně.

prof. Ing. Jaromír Veber, CSc. (1953)
Profesor na katedře managementu VŠE v Praze, od roku 2006 děkan Fakulty podnikohospodářské. Autor řady publikací z managementu a managementu kvality. Zakládající člen České společnosti pro jakost. Poradce při cca sedmdesáti aplikacích podnikových systémů jakosti, později environmentu a bezpečnosti práce.

Máte dotaz ke knize? Zavolejte nám a nebo využijte formulář.

Dotazy vám rádi zodpovíme na

Dotaz byl odeslán. Děkujeme!


Odesláním přijímáte naše Zásady o ochraně osobních údajů.
Kurzy, školení, firemní vzdělávání | SOVA STUDIO - vzdělávací agentura

500 - chyba je na naší straně

kontaktujte prosím našeho administrátora info@sovastudio.cz